KRONOLOGIJA

Čuvar obale1854.
USPON RIJEKE I PRVA VELIKA LJEVAONICA
Ljevaonica metala u vlasništvu novoosnovanog dioničkog društva osnovana u poletnoj industrijskoj klimi spočetka 1850.-ih ima dvadeset i pet zaposlenih ali ne posluje dobro, sve do 1858. kada iz Trsta dolazi engleski inženjer Robert Whitehead i  počinje raditi velike strojeve za brodove austrijske ratne mornarice.

Čuvar obale1860.
ZAMETAK TORPEDA – "ČUVAR OBALE"
Kapetan fregate Giovanni Biagio Luppis (Ivan Vukić ili Vukičević) zamislio je "čuvara obale", eksplozivno plovilo za obranu obale, koje bezuspješno nudi Ministarstvu rata u Beču.

Prizor iz ljevaonice dijelova torpeda1864.
STABILIMENTO TECNICO FIUMANO
Kapetan Luppis udružuje se s inženjerom Robertom Whiteheadom, direktorom Stabilimento tecnico fiumano (Riječko tehničko poduzeće), u nastojanju da zajednički razviju novo oružje. Povezuje ih umirovljeni inženjerijski potpukovnik i budući gradonačelnik Giuseppe Ciotta, koji se također uključuje u projekt kao – menadžer.

Prvi torpedo 1866.1866.
PRVI TORPEDO
Whitehead već 1865. odustaje od Luppisova koncepta i počinje iznova – umjesto eksplozivne brodice razvija eksplozivnu "ribu", koja izgleda poput tune i plovi ispod površine vode. Torpedo je isprva nazvan "brod-mina" (Minenschiff), a predstavljen je komisiji austrijske ratne mornarice 20. prosinca 1866. 

Zlatna medalja sa Svjetske izložbe u Parizu 1900.1868.
USPJESI – SVJETSKA IZLOŽBA U PARIZU
Na svjetskoj izložbi u Parizu Whitehead predstavlja model motora koji je sagradio za brod Erzherzog Ferdinand Max, proslavljen sudjelovanjem u Viškoj bitci. I potkraj stoljeća 1899. i 1900. dobiva nagrade u Parizu..

Dubinska sprava iz 1883.1869.
WHITEHEADOVA TAJNA
Među najvećim je Whiteheadovim izumima bila dubinska sprava koja ima zadaću održavanja torpeda na stalnoj dubini. Razvijena je već 1870-ih i nije se bitno mijenjala do sredine 20. stoljeća – nazivao ju je "moja tajna" . Zbog straha od razotkrivanja nije ju htio ni patentirati.

Modeli za različite namjene1870.
STOTINE TORPEDA
U rujnu i listopadu 1870. lansirano je više od stotinu torpeda. Prosječna brzina torpeda bila je oko 7 čvorova pri dometu od 500 metara. U početku je tehnička komisija Ministarstva rata ocijenila torpedo pogodnim samo za gađanje nepomičnih ciljeva.

Detalj propelera i kormila torpeda iz 1898. Dvije 'koncentrične' (koaksijalne) osovine, s otvorom za ispušne plinove u sredini, imaju suprotno rotirajuće propelere sa po dva krilca. Završni dio repa ima i udvojeni sustav navigacije - horizontalna kormila za održavanje dubine i vertikalna kormila za održavanje smjera.1871.
DVA PROPELERA
U mornaričkim radionicama u Woolwichu u Engleskoj počinju proizvoditi torpeda s dva propelera. Rade po Whiteheadovoj licenciji, uz dogovor o razmjeni novih iskustava i inovacija.
I u Rijeci se uvodi dvostruka osovina, a s dva suprotno rotirajuća propelera postiže se pouzdanije održavanje kursa.

Whiteheadov trocilindrični radijalni (zvjezdasti) motor izrađen po uzoru na Brotherhoodova, bitno je napredniji u odnosu na prvi motor torpeda.1875.
TORPEDOFABRIK WHITEHEAD & COMP.
Robert Whitehead kupuje zajedno sa svojim zetom Stabilimento tecnico Fiumano te ga preimenuje u Torpedofabrik Whitehead & Comp.  
Umjesto vlastitih dvocilindričnih parnih strojeva, Whitehead počinje ugrađivati trocilindrični Brotherhoodov radijalni stroj koji unapređuje u vlastitoj tvornici. Time je bitno povećana brzina torpeda.

Japanci u Rijeci - među najboljim su kupcima torpeda1878.
BROJNE ZEMLJE KUPUJU TORPEDE U RIJECI
Predstavnici vlada i ratne mornarice raznih zemalja dolaze u Rijeku – na jednoj su večeri kod Whiteheada okupljeni predstavnici osamnaest zemalja. Govori se na osam jezika, a neki su od uzvanika iz međusobno zaraćenih zemalja.

U to se doba postupno iz upotrebe izbacuje lijevano željezo i sve više uvodi čelik.  

Završno sastavljanje torpeda pred isporuku.1881.
NARUDŽBE SE NASTAVLJAJU
Whitehead  prodaje torpeda brojnim zemljama: 254 Engleskoj, 250 Rusiji, 218 Francuskoj, 203 Njemačkoj, 100 Austro-Ugarskoj, 83 Danskoj i 70 Italiji. Veći uvoznici su još i Argentina, Belgija, Grčka i Portugal.
Prodaje još 78 torpeda drugim zemljama koje imaju manje narudžbe.

Jedan od prvih torpeda kalibra 533 mm izrađen prije Prvog svjetskog rata.1889.
SVE VEĆI I MOĆNIJI TORPEDI
Whitehead povećava kalibar torpeda s 356 i 381 mm na 450 te, uskoro, na 533 mm.
Time se povećava i promjer i dužina spremnika zraka koji omogućuje povećanje brzine i dometa. Zbog velikog tlaka počinju se graditi spremnici zraka od čelika.

Punjenje spremnika za komprimirani zrak. Uz torpeda i lansirne cijevi, tvornica izrađuje još jedan vrlo bitan proizvod - kompresore za punjenje spremnika. Komprimirani zrak je do početka 20. stoljeća bio jedino pogonsko sredstvo Whiteheadova torpeda, sve do pojave razgrijača i vodene pare, koji su povećavali brzinu i domet.1892.
PODRUŽNICE I LICENCIJE
SAD kupuje Whiteheadovu licenciju za torpeda na pogon hladnim komprimiranim zrakom.
Već je osnovana podružnica u Veymouthu, a osniva se i podružnica u Newportu, SAD. I drugi proizvode iste torpede – neki s dozvolom, a neki bez nje – poput Schwartzkopffa, najvećeg riječkog konkurenta.

Obryjev žiroskopski smjerni ravnač patentiran krajem 1894.1894.
OBRYJEV ŽIROSKOP
Tršćanin Ludovico Obry razvija i patentira svoj žiroskopski smjerni ravnač za vođenje torpeda. Obry  isprva radi u Stabilimento tecnico Triestino, a od 1883. do 1885. u Whiteheadovoj tvornici u Rijeci. Njegov je izum krajem stoljeća još više razvijen – zasluge se pripisuju mehaničaru Czernyju – koji ga je poboljšao i prilagodio za ugradnju u torpedo.

Pogled na proizvodnju pojedinih djelova torpeda. Izrada plašta bojeve glave na razmeđu 19. i 20. stoljeća. Na vrhu jedne od glava već je ugrađen upaljač. Kompletirane glave odvoze se tračnicama u druge pogone.1905.
NOVI BRITANSKI VLASNICI
Riječka tvornica postaje dioničko društvo Torpedo Fabrik Whitehead und Co Aktiengeselschaft. Na sudu u Rijeci tvrtka se registrira na engleskom, talijanskom i mađarskom jeziku. Edgar, sin Georga Hoyosa, postaje generalni direktor.

Već su prije Prvog svjetskog rata počeli proizvoditi dvocilindrični 'kosoležeći' motor vlastite proizvodnje, koji je uskoro posve potisnuo Brotherhoodove radijalne četverocilindrične motore. Ovakvi su se motori u riječki torpedo ugrađivali sve do kraja proizvodnje sredinom 1960-ih.1909.
POVEĆANJE BRZINE, POVEĆANJE DOMETA
U Rijeci počinje proizvodnja torpeda kalibra 533 mm, koji je godinu dana prije uveden u  Woolwichu.
Kada se u Rijeci komprimiranom zraku u spremniku dodao zapaljeni petrolej, pri dometu od 4.000 m torpedo postiže brzinu od 26 čvorova...
Izrađuje se potpuno nov motor s dva gotovo vodoravna, "kosoležeća" cilindra i napušta se zvjezdasti motor.

Skupna fotografija osoblja tvornice torpeda iz 1934.1923.
NOVO DOBA – NOVI VLASNICI
Obitelj Orlando iz Livorna,  preuzima „Torpedofabrik“ i pretvara je u „Silurificio Whitehead“ u kojem veliku ulogu ima i obitelj Ciano, također moćna obitelj iz Livorna – iz koje su  dva ministra i dva admirala. U Rijeci bitnu ulogu u upravi ima admiral Arturo Ciano.

Zrakoplov koji isprobava lansiranje torpeda u Riječkom zaljevu, 1930-ih.1934.
ZRAKPLOVNI TORPEDO
Gradi se, prva na svijetu, lansirna stanica s katapultom za lansiranje zrakoplovnih torpeda, a obavljaju se i probni zrakoplovni letovi za lansiranje torpeda s neba nad Riječkim zaljevom. Torpedo se ispušta iz niskog leta, od 50 do 100 m, pri brzini od 200 kilometara na sat. 

Maketa kompleksa tvornice torpeda u ruševinama, 1945. Izrađena je da pokaže sva razaranja - i saveznička bombardiranja i njemačka miniranja.1945.
TVORNICA U RUŠEVINAMA
Razrušena tvornica dobiva novo ime – Jadran – no krajem 1947. nazvana je imenom jugoslavenskog političara Aleksandra Rankovića. Već 1953. konačno postaje tvornica motora Torpedo. Poratna proizvodnja torpeda potrajala je dvadesetak godina, no obavijena je krajnjom tajnovitošću – zna se samo da je ukupno izrađeno oko 350 torpeda.
Domet je torpeda TZR 533 mm bio 12.000 metara, a brzina oko 40 čvorova. 

Zračni pogled na kompleks tvornice torpedo početkom 2000-ih. Velike su hale propale tvornice motora Torpedo tek nedavno dobile nove vlasnike, koji još nisu do kraja pokrenuli nove aktivnosti. Istočni dio (remiza za lokomotive) pripada željeznici.1965./1966.
POGLED NA TVORNICU IZ ZRAKA
Stotinu godina nakon prvih eksperimenata, tvornica obustavlja proizvodnju torpeda.
Dalje proizvodi isključivo motore, od malih Arana, do velikih brodskih motora, a najviše onih za traktore i kamione, sve do 1990-ih.

Muzej grada Rijeke
Muzejski trg 1/1, Rijeka, tel. (051) 336-711, info@muzej-rijeka.hr, www.muzej-rijeka.hr