Glazbeni CD
Autorica i urednica: Marija Lazanja Dušević
Izdavač: Muzej grada Rijeke
58 glazbenih zapisa
Trajanje: 01:02:33
Muzej grada Rijeke posjeduje jednu od najcjelovitijih glazbenih zbirki koja u svom fundusu čuva atraktivne primjerke gramofona, gramofonskih ploča i ostalih zvučnih zapisa. Objavljivanjem nosača zvuka Sopnja i kanat – izvorna pučka glazba otoka Krka, Istre i Primorja, želi se zaštititi građu, osigurati jednostavniju dostupnost široj javnosti te sama promocija tradicijske glazbe ovih područja kao određeni doprinos očuvanju nematerijalne baštine. Rijetkost muzejske glazbene zbirke predstavljaju tri ploče Edison Bell Electron iz 1931. i 1935. godine tvrtke Edison Bell Penkala d.d. Zagreb, s kojih je preuzeto 12 zapisa.
U periodu od 1927.-1933. tvrtka Edison Bell Penkala sustavno je snimala hrvatske izvođače. Zaslugu za to imaju urednici: Milan Sacha, Pavao Markovac, Juraj Dević i Ivo Tijardović. Upravo su ove ploče, njihova posebnost, ali i potreba za njihovom zaštitom, bile povod za objedinjavanje svih zapisa iste glazbene tematike s početka 20. stoljeća, kojima Muzej raspolaže, u jednu cjelinu u obliku glazbenog CD-a.
Uz napjeve s tih ploča, tu su i napjevi preuzeti s ploča limitirane edicije Ethnophilia iz 1956., odabir napjeva s ploče Vrbniče nad morem iz 1969. u izdanju Jugotona, Zagreb, te izbor napjeva s magnetofonske vrpce Sopnja i Kanat iz Drage Bašćanske iz 1954. godine. Ovaj muzejski projekt svojevrsni je remake nosača zvuka iz tridesetih, pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća, na kojima su pučki napjevi čiji način izvedbe i tekstovi potječu uglavnom iz 19. stoljeća. Rijetkost predstavlja napjev Gdi stat′ mi čarjahni oči iz Vrbnika, čiji tekst i način izvedbe potječu iz 15. stoljeća.
Glazbeni napjevi otoka Krka čine najveći dio ovog nosača zvuka jer je upravo otok Krk žarište u kojem se i danas njeguje tradicijska glazba, najvećim dijelom zahvaljujući Udruzi sopaca otoka Krka. Tako je od 58 glazbenog zapisa, njih 44 s otoka Krka (Dobrinj, Vrbnik, Malinska, Pinezići, Baška Draga, Punat i Omišalj), a ostatak čine dva zapisa s otoka Lošinja, dva zapisa s otoka Suska, pet zapisa iz Novog Vinodolskog i pet zapisa iz Istre. Premda je u početku namjera bila objaviti glazbene zapise sjevernog Jadrana isključivo do sredine 20. stoljeća, na ovom su nosaču zvuka, zbog posebnosti otoka Krka u kontekstu pučke glazbe, iznimno uključeni i glazbeni zapisi iz 1969. kako bi se prikazala glazbena cjelovitost toga otoka na kojem se i danas njeguje strast prema sopnji.